torsdag, december 13, 2007

jul, jul strålande jul

Lusselelle, lusselelle elva nätter före jul,
Lusselelle, lusselelle elva nääätter före jul...

Jag sitter och läser min qruiserdagbok som på något sätt var förstadiet till den här bloggen. Så småningom kommer jag säkert ta bort mitt medlemskap så passar på att föra in och spara den och eventuellt gamla meddelanden i separata dokument.

Såhär skrev jag om julen. Jag tycker det är rätt bra- om än en smula pretentiöst.

2004-12-22
Snart jul.
Juletid,julefrid, full kommers i var butik.Juletid, gör mången fattig, någon rik.

Vad var tanken med ljus och gemenskap?
Ett härligt koncept med vilket man kan sälja det mesta.
Här har stämningen infunnit sig, med gran och knäckkokning och pepparkaksbak. Ändå, en viss tveksamhet.

var får verkligheten plats?
När Karl Bertil har reducerats till tradition och alla de äldre damer vars ögon skulle tindra av en flaska aqua vera ligger drogade på långvården och mannen som skulle gråta av lycka över Sartres "les mots" i orginalutgåva står stenad på Sergels torg, osynlig för alla julshoppare.

Undran:handlar inte julen ändå om att bjuda in dem som med enbart svavelstickor värma sig i julenatten?

2 kommentarer:

Hejhopp sa...

En av mina bästa kompisars mamma brukar bjuda in en föräldralös tjej som hon undervisar i musik på julaftnarna! Det tycker jag är så fint. :)

Maria sa...

Verkligen! :) Fram för mer sånt. Julen är så väldigt traditionsbunden och man ska vara med sin familj och inga andra. Det börjar nog så smått förändras men jag kan ändå inte låta bli att tänka på att för alla ensamma blir ensamheten än mer påtaglig denna gemenskapens högtid. :(