tisdag, december 11, 2007

Människor jag inte förstår mig på

Jag drivs ju någonstans av en vilja att förändra världen.

Med tiden har den här drivkraften ändrat lite riktning och kommit att se annorlunda ut.
Jag tror på att i den mån jag kan försöka behandla folk på ett bra sätt. Det utesluter inte att jag kommer hamna i konfliker mellan varven- det gör alla- och arbetar man för saken kan det istället komma något gott ur det.
Tidigare ville jag nå ut till alla, påverka varenda människa och få dem att tänka rätt, rätt, rätt nu ,nu,nu.
Jag har visst inte gett upp mitt engagemang, jag filar på mina storartade teaterplaner på min kammare men jag tror att de stora revlolutionerna sker inom oss.
I mötet med varandra, med världen och oss själva.
Jag kan inte kämpa så förtvivlat för att få någon att tänka annorlunda- men jag kan kanske någon gång visa på en sten i forsen som hjälper någon ta sig över och få nya insikter.
Fortsätter jag i den här takten slutar jag väl som kristdemokrat.

Nåväl. Människor som på något sätt vill förändra välden kan ha många skilda syften och tillvägagångssätt. Ibland förstår jag dem inte alls. Jag förstår inte människor som dem i Rörelsen för mänsklighetens frivilliga utdöende till exempel
http://vhemt.org/sindex.htm
Varför? Jag blir bara så trött.

2 kommentarer:

Hejhopp sa...

"En sten i forsen" - vad fint! Jag älskar dina liknelser! :D

Jag tror du hittat många stora och små stenar i forsen, både för dig själv och andra att kliva på.

Anonym sa...

Tack. jag blir glad. :)